Miten päästä eroon työuupumuksesta?

Miten päästä eroon työuupumuksestajpg

Työuupumus on aina vakava asia. Sen ääressä on punnittava isoja kysymyksiä, kuten vaatiiko asioiden muuttuminen sitä, että vaihdan työpaikkaa, olenko valmis luopumaan urakehityksestäni nykyisessä työpaikassani, jaksanko hakea uutta työtä, entä jos tuloni romahtavat? Yleensä työuupumukseen liittyy vielä ammatillisen itseluottamuksen heikentyminen, joka ei ainakaan helpota tilannetta: huoliiko minua kukaan, osaanko edes mitään? Kerron alla laatimani 6 pikavinkkiä muutokseen -listan avulla, minkälaisissa sykleissä työuupumus oman kokemukseni mukaan etenee ja miten työhön liittyvästä ahdistuksesta ja uupumuksesta voi päästä eroon.

1. Oman tilanteensa hahmottaminen: myönnä että olet ahdistunut/onneton/stressaantunut

Työuupumuksesta yli pääseminen on pitkä prosessi. Aluksi saattaa kestää jonkin aikaa ennen kuin edes itse hoksaa, että ahdistavissa tuntemuksissa voi olla kyse työuupumuksesta. Sitä vain tottuu alakuloiseen olotilaan eikä oikeastaan edes tiedosta, että asiat ovat menossa tai jo menneet päin mäntyä. Työuupumuksesta eroon pääseminen edellyttää kuitenkin, että tunnistaa uupumuksen ja uskaltaa myöntää sen itselleen.

Itselläni kesti useamman vuoden hoksata, että ahdistunut olotilani on työuupumusta, vaikka oireet olivat ihan selvät. Kuvittelin vian olevan minussa ja siksi uskoin selviäväni sotkuistani itse. Nyt ajateltuna se oli vain tyhmää, joten listasin alle hyviä työuupumuksen indikaattoreita, jotta oireiden tunnistaminen olisi helpompaa. Nämä voivat kertoa alkavasta työuupumuksesta:

  • pystytkö rentoutumaan töiden jälkeen ja viikonloppuisin vai mietitkö töitä herkeämättä?

  • nautitko sinulle rakkaista asioista, kuten liikunta- tai muista harrastuksista vai tuntuvatko nekin pakkopullalta?

  • riittääkö sinulle energiaa touhuta vielä töidenkin jälkeen vai lamaannutko kotiin päästyäsi?

  • koetko viikoittain, jopa päivittäin aitoa onnea vai päättyvätkö iltasi useamman kerran viikossa lohduttomaan itkuun?

  • heräätkö töihin reippaana vai onko ensimmäinen ajatuksesi aamulla ”en halua mennä töihin”?

Jos vastasit kaikkiin tai useampaan jälkimmäiseen kysymykseen kyllä, työsi ahdistaa sinua selvästi ja saatat jopa olla uupunut. Ota äkkiä yhteyttä työterveyteen!

2. Tunnista mistä työuupumus johtuu eli nimeä ongelma & 3. Tee päätös muutoksesta

Sen jälkeen, kun on itse ymmärtänyt, että kyse on tosiaan työuupumuksesta, ihminen alkaa tyypillisesti etsiä sille syitä, jopa syyllisiä. On tärkeää tunnistaa, mistä ongelmat johtuvat, mutta yhtä tärkeää on tehdä päätös muutoksesta ja yrittää päästä pikaisesti tämän vaiheen yli, jotta saa suunnattua energiansa ratkaisun löytämiseen.

Yleensä on kuitenkin valitettavasti niin, että sykli ongelman tunnistamisesta sen henkisen päätöksen tekemiseen, että nyt kaikki muuttuu, on se kaikista pisin ja raskain vaihe. Ihminen nimittäin tarttuu helposti Pilots Helsingin perustajan, Rosa Nenosen oivin sanoin mieluummin tunnettuun pahaan kuin tuntemattomaan hyvään.

”Ihminen takertuu mieluummin tunnettuun pahaan kuin tuntemattomaan hyvään”
– Rosa Nenonen, Pilots Helsinki

Tämä onkin vaihe, jossa kannattaa ottaa kaikki mahdollinen apu vastaan. Varasin itse tässä vaiheessa ajan uracoachilta. Ilman uracoachiani Annua en olisi päässyt eroon työuupumuksestani enkä nyt kirjoittaisi tätä tekstiä kokemuksistani.

Olen jakanut blogissani kaksi hyvää tehtävää, jotka auttavat sekä ongelman nimeämisessä että oman pään ja tuntemusten selkeyttämisessä. Tutustu niihin tästä: kuvatehtävä ja 5 x miksi -harjoitus.

4. Aseta konkreettinen tavoite 6-12 kk päähän

Kun henkinen päätös muutoksesta on tehty, on aika asettaa konkreettinen tavoite 6-12 kuukauden päähän nykyhetkestä. Työuupumuksessa tämä on vaihe, jossa ups and downseja tulee eniten. Jos edellisissä vaiheissa fiilikset ovat olleet lähinnä ahdistuneita ja välillä on tullut uitua aika syvissäkin vesissä, tässä vaiheessa tuntemukset saattavat vaihdella nopeastikin ahdistuksesta innostukseen ja takaisin. Siksi nyt vaaditaan todellista sitkeyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Konkreettisen tavoitteen asettaminen onnistuu helpoiten, kun on onnistunut nimeämään todelliset uupumukseen johtaneet syyt. Minulla se oli huono ammatillinen itsetunto ja siitä johtuvat suorituspaineet. Siksi konkreettinen tavoite, jonka uracoachini Annun kanssa yhdessä asetimme oli ammatillisen itsetunnon kohentaminen vuoden 2017 aikana ja selkeän urasuunnitelman tekeminen, joka lähtisi konkretisoitumaan heti coachaamisen päätyttyä.

Yleensä työuupumuksesta käynnistyneeseen elämänmuutokseen kytkeytyvä tavoite liittyy työpaikan vaihtamiseen. Vanhassa työpaikassa työuupumuksesta voi olla tosi vaikea päästä eroon eikä monella ole enää mielihaluja jatkaa samassa paikassa, jossa työuupumus on laeunnut. Siksi tässä vaiheessa onkin hyvä pohtia, mitä työpaikan vaihtaminen rehellisesti vaatii. Uracoach pystyy auttamaan myös ihan konkreettisesti CV:n viilaamisessa ja verkoston rakentamisessa.

Huomaa kuitenkin, että uracoachaaminen ei sinänsä pyri lähtökohtaisesti työpaikan vaihtamiseen. Suosittelen työpaikkan vaihtamista lähinnä omiin kokemuksiini vedoten, sillä se on yleensä nopein tie muutokseen, koska mikään työ ei ole sen arvoista että sille kannattaisi menettäisi itsensä.

5. Tarkastele tilannettasi objektiivisen kriittisesti

Viides pikavinkkini Tarkastele tilannettasi objektiivisen kriittisesti: onko jotain mitä voit jo nyt tehdä toisin? liittyy siihen että kun henkinen päätös elämänmuutoksesta on tehty ja tavoite mahdollisesti asetettu, on hyvä hetki tarkastella omaa käyttäytymistä objektiivisen kriittisesti.

Olen itse huomannut, että uupuneessa olotilassa tulee käytettyä tosi paljon energiaa ongelmien puimiseen. Ihminen tottakai haluaa purkaa tuntojaan ja niin pitääkin tehdä, mutta tunteiden käsittely saattaa helposti lipsahtaa valittamisen puolelle, jolloin siitä ei ole enää hyötyä kenellekään.

Ongelman jauhaminen itse asiassa monesti vain pahentaa tilannetta, sillä aivomme rakastavat negatiivista ajattelua. Onhan se niille luontaista, kuten olen kirjoittanut tässä Löysin avaimen onneen positiivisesta psykologiasta -kirjoituksessa, joka käsittelee ihmisille luontaista negatiivista vinoumaa. Samalla tulee siis lietsoneeksi ajatteluaan ihan turhaan negatiiviseen suuntaan. Siksi jauhaminen ei missään olosuhteissa kannata.

Olen pitänyt hyvänä nyrkkisääntönä 80/20 sääntöä, jossa viikossa saa käyttää muutaman tunnin asian käsittelyyn ja mielellään vielä ammattilaisen, kuten uracoachin kanssa. Loppuaika tulisi käyttää tavoitteen eteen työskentelemiseksi. Pitkät keskustelut esimerkiksi työkavereiden kanssa eivät yleensä johda muuhun kuin oman fiiliksen hetkelliseen paranemiseen. Yleensä parempi tunne kuitenkin häviää nopeasti ja arvokasta työaikaa tuhriintunut turhaan.

6. Toimi ja ota apua vastaan

Kun tavoitteet ovat selvillä ja ratkaisukin mahdollisesti löytynyt, alkaa armoton työskentely sitä kohti. Tämä on jälleen vaihe, jossa itseään pitää tsempata tosi kovasti, jotta omat fiilikset eivät lipsahda takaisin ahdistuksen puolelle. Varsinkin jos tavoitteena on etsiä uusi työpaikka, on tosi uuvuttavaa, kun iso osa paikoista on väistämättä sellaisia, jotka eivät natsaa omalle kohdalle. Tässä vaaditaankin tosi vahvaa uskoa omaan osaamiseen ja uuden työpaikan löytymiseen. Ja kyllä, lopulta uusi työ löytyy ihan varmasi vaikka usko olisi kuinka koetuksella. On silti hyvä asennoitua jo etukäteen siihen, että työn etsiminen ottaa aikaa. Ja jälleen kerran, myös työnhaussa kannattaa hyödyntää ulkopuolista apua kuten mentoria tai uracoachia.

En halua kuulostaa nyt ilonpilaajalta, mutta olen huomannut, että kun akuutti vaihe (työ)elämänmuutoksessa päättyy, oma olo jää usein aika tyhjäksi. Vaikka uusi työpaikka löytyisikin (jos se on tavoitteena), omat tuntemukset eivät välttämättä vielä senkään jälkeen muutu radikaalisti. Työuupumuksesta eroon pääseminen ottaa aikaa, itselläni se kesti useamman vuoden.

Myös tässä uracoach pystyy auttamaan. Coachaamisessa keskitytään tällöin niin kutsuttuun terapeuttiseen coachaamiseen, jonka tavoitteena on eheyttää työntekijän henkinen kapasiteetti, jotta hän pystyy vapauttamaan kaiken mahdollisen potentiaalinsa uuteen työhönsä. Eli, uracoachin apua voi käyttää sekä osana varsinaista muutosprosessia että myöhemmin työuupumuksesta eheytymiseen. Yhtä kaikki, apua kannattaa ottaa vastaan.

Omasta kokemuksestani haluan sanoa vielä, että ensimmäisen kerralla yritin selvitä uupumuksesta yksin. Se jätti isot arvet ammatilliseen itsetuntooni hyvin pitkäksi ajaksi. Ne paranivat lopullisesti vasta, kun tajusin mennä uracoachin luo. Ilman coachia en olisi ikinä uskaltanut sanoa sanoja ”minä osaan” saati edennyt urallani nykyiseen positiooni. Eli:

Työuupumuksesta ja työhön liittyvästä ahdistuksesta on mahdollista päästä kokonaan eroon. Se edellyttää kuitenkin sitä, että uskallat ottaa apua vastaan. Ja lisäksi muista aina, että SINÄ OSAAT, SINÄ PYSTYT, SINÄ USKALLAT 🌟