Nämä 5 asiaa saavat työn tuntumaan mielekkäämmältä

Nämä 5 asiaa saavat työn tuntumaan mielekkäämmältä - Suvi Wulff Coaching.jpg

Ihminen viettää koko elämästään noin 1/3:n töissä. Se on melkein 90 000 tuntia kaikesta meille suodusta ajasta. Olet varmasti kanssani samaa mieltä siitä, että tuon ajan tulisi tuntua mielekkäältä ja nautinnolliselta.

Koska työ vie niin ison osan elämästämme, fiilis siellä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti myös yleiseen olotilaamme. Kun töissä on mukavaa ja siellä viihtyy, yleinen tyytyväisyys elämään on korkeampaa ja olotila hyvä ja onnellinen. Asiaa voi ajatella myös toisin päin: kun töissä on paha olla, se näkyy ja kuuluu yleensä myös kotona. Siksi kokosin sinulle 5 kohdan listan asioita, jotka tekevät minun mielestäni töissä olosta mielekkäämpää. Nappaa ne käyttöön vaikka heti!

1. Työhön liittyvästä ahdistuksesta ja uupumuksesta vapautuminen

Tämä on ihan no brainer. Työuupumus tai -ahdistus on ehdottomasti ensimmäinen asia, joka vaikuttaa eniten siihen, voiko elämä olla tasapainoista ja onnellista. Ahdistuneena kaikki tuntuu kaatuvan päälle ja niistäkin asioista, jotka yleensä tuottavat iloa, on melkein mahdoton nauttia. Työuupumuksen partaalla päivät kuluvat kuin sumussa ja pää on jumiutunut ajatukseen ”tämä ei tule koskaan loppumaan”.

On kuitenkin tosi tärkeää muistaa, että avaimet muutokseen ovat vain ja ainoastaan itsellä. Työntekijä ei ole koskaan työnantajansa vanki, ja mitä ikinä tapahtuukin, hänellä on kaikki valta tehdä omaa uraansa koskevat päätökset itse.

Toinen elintärkeä asia, jonka olen itse joutunut kantapään kautta oppimaan on tämä: mikään työ ole sen arvoista, että sille kannattaisi menettää itsensä. Toistan: MIKÄÄN TYÖ EI OLE SEN ARVOISTA ETTÄ SILLE KANNATTAISI MENETTÄÄ ITSENSÄ. Aina löytyy ratkaisu.

Kirjoittelin näiden vinkkien lisäksi aiemmin blogissani, miten vapautua työhön liittyvästä ahdistuksesta ja stressistä. Tsekkaa vinkit täältä. Ja muista, mielekäs työ on jokaisen oikeus.

2. Oman osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen

Kun tunnistat, missä juuri sinä olet parhaimmillasi ja minkälaisissa tehtävissä pääset hyödyntämään vahvuuksiasi, teet työstä itsellesi mielekästä ja pääset kokemaan onnistumisia. Valitettavan usein työuupumus tai työstä johtuva ahdistus johtaa kuitenkin siihen, että ammatillinen itsetunto heikentyy. Uupuneena se tuntuu suorastaan katoavan kuin… noh, pieru saharaan.

Muista kuitenkin, että uupuneet aivot eivät ajattele kirkkaasti. Siksi on tärkeää tunnistaa, mikä on objektiivinen totuus ja mikä subjektiivinen kokemuksesi osaamisestasi. Yleensä objektiivinen totuus on se, että SINÄ OSAAT (edelleen).

Olen jakanut blogissani aiemmin ihan älyttömän hyvän Osaamiskartta-harjoituksen oman osaamisen tunnistamiseen. Voit tsekata Osaamiskartta-harjoituksen täältä.

Osaamiskarttaharjoituksen tärkein oivallus liittyy siihen, että siinä osaaminen jaetaan 3 osaan: kovaan osaamiseen, asenteeseen ja persoonaan. Osaaminen ei siis muodostu vain alasi tiedoista ja taidoista eli kovasta osaamisesta, vaan työntekijänä myös asenteesi ja persoonasi piirteet ovat ihan yhtä tärkeitä ominaisuuksia. Itse asiassa ne muodostavat yhdessä 2/3 osaamisestasi, joka on yhteensä enemmän kuin kovan osaamisen (1/3) painotus! Tämä oli ihan merkittävä oivallus omalla eheytymismatkallani, jossa löysin itseluottamukseni takaisin.

Jos osaamiskartan täydentäminen itsekseen tuntuu hankalalta, pyydä ihmeessä apua! Kysy vaikkapa 3 tai 5 läheistä ihmistä (esim. puolisoa, ystävää ja työkaveria) antamaan sinulle palautetta: missä olet heidän mielestään erityisen hyvä ja parhaimmillasi? Kirjaa nämä asiat osaamiskarttaasi ja vaali kehuja. Palauta ne mieleesi vaikkapa aina aamuisin ennen kuin lähdet töihin. Haasta itsesi samalla miettimään, miten voisit tänään hyödyntää osaamistasi jollakin uudenlaisella ja yllättävälläkin tavalla.

3. Mielekäs työnkuva

Tämä on toinen no-brainer. Töissä viihtyy paremmin, kun tykkää siitä mitä tekee (daa!). Kuulostaa helpolta. Vaan ei välttämättä aina ole sitä.

Mielekäs työnkuva voi olla yllättävänkin kimurantti juttu. Työpaikkailmoituksessa on luvattu kuu taivaalta, mutta todellisuudessa tähtisumu on kaukana arjesta. Mielekkään työn rakentamisessa juurikin omien vahvuuksien tunnistamisella on iso rooli. Kun tietää, missä on älyttömän hyvä ja millainen on työntekijänä ja tyyppinä, voi kohdentaa työnhakututkansa täsmällisesti juuri niihin paikkoihin, joissa työnkuva vastaa sitä, minkä osaa parhaiten ja kokee mielekkääksi. Aina ei todellakaan tarvitse olla mukavuusalueensa ulkopuolella!

Myös nykyisessä työssään voi ja kannattaa toimia. Vallitsevaan tilanteeseen ei tarvitse tyytyä, vaan työnkuvaansa pitääkin rohkeasti kehittää. Olen itse rakentanut oman työnkuvani lähes aina juuri sellaiseksi, mikä tuntuu itsestäni hyvältä ja missä pääsen hyödyntämään omia vahvuuksiani. Siitä hyötyvät kaikki. Ja hei, jos työnantaja ei anna kehittää työnkuvaa itselleen mielekkääksi, olisiko aika vaihtaa paikkaa?

4. Optimistiset tulevaisuuden näkymät ja Toiveiden tulevaisuus -harjoitus

Tämä on ihan paras vinkki, josta olen itse aina yhtä innoissani! Tiesithän nimittäin, että voit opettaa itseäsi suhtautumaan asioihin optimistisesti? Ja että suhtautumalla optimistisesti tulevaisuuteen, asiat loksahtavat kohdalleen todennäköisemmin juuri kuten olet toivonutkin? Kyllä, tämä on ihan positiivisessa psykologiassa tutkittu juttu.

Yksi tehokas keino harjoitella optimistisia tulevaisuuden näkymiä, on visioida tulevaisuutensa mahdollisimman elävästi. Haluan painottaa, että koska puhun blogissani aina laajemmin elämänmuutoksesta, en vain työelämän muutoksesta, ei tämäkään harjoitus ei rajoitu pelkkään työhön. Minusta onnellisuus rakentuu kaikista elämän osa-alueista, joiden tulee olla tasapainossa ja siksi tämä harjoitus keskittyy kokonaisvaltaisen onnellisuuden lisäämiseen. Harjoituksen nimi on Toiveiden tulevaisuus ja näin se toimii:

  1. Heittäydy 3 vuotta elämässäsi eteenpäin ja visioi mahdollisimman kirkkaasti ja yksityiskohtaisesti, miltä toiveiden tulevaisuutesi näyttää. Tarkoitus on visioida elämäsi juuri sellaisena, kuin olet aina toivonut sen olevan: missä asut, mitä teet työksesi, miten päiväsi kuluvat, miten vietät vapaa-aikasi ja kenen kanssa vietät aikaasi, mitä saat palkaksi, jotta voit tehdä sinulle rakkaita asioita, mitä ne ovat, millaiset ihmissuhteesi ovat, mitkä sellaiset asiat olet karsinut elämästäsi, jotka nyt tuottavat sinulle harmia tai jopa ahdistusta, mikä tekee sinut tässä elämässä huippuonnelliseksi, miltä unelmaelämäsi kokonaisuudessaan näyttää ja tuntuu?

  2. Ota tekstinkäsittelyohjelma esille ja kirjoita vaikkapa näin: ”Kolmen vuoden päästä tästä hetkestä elämäni on juuri sellaista kuin olen aina toivonut. Silloin minä…”

  3. Kun olet saanut Toiveiden tulevaisuus -kirjoituksesi valmiiksi, tallenna se johonkin sellaiseen paikkaan, josta voit lukea sen JOKA PÄIVÄ. Mitä useammin luet kirjoituksesi, sitä todemmaksi se muuttuu ja alat alitajuisesti toimia kohti unelmaasi.

Tämä on todella voimallinen harjoitus, jota suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Huomaat nopeasti, miten Toiveiden tulevaisuus lisää mielekkyyttä ja optimistisuutta elämääsi. Onhan omasta unelmien elämästä haaveilu lähes parasta mitä on olemassa!

5. itsensä jatkuva kehittäminen

Mielekäs työ = itsensä jatkuvaa kehittämistä. Uskon, että työ tuntuu mielekkäämmältä, kun varaa säännöllisesti aikaa itsensä kehittämiseen. Itsensä kehittäminen on erityisen tärkeää, kun tähtää urallaan eteenpäin, mutta uskon, että uusien asioiden oppiminen ja soveltaminen tuo iloa myös silloin, kun tavoitteena ei varsinaisesti ole urapolulla eteneminen. Uudet taidot tuovat aina tervetullutta vaihtelua työhön, ja saattavat parhaassa tapauksessa johtaa jopa palkankorotukseen.

👋 Oletko samaa mieltä listaamistasi asioista ja miten täydentäisit sitä? Huomasithan muuten, että mut löytää myös Instagramista @suviwulffcoaching! Päivittelen sinne säännöllisesti onnellisemman ja tasapainoisemman työn teemoista. 😊