Mikä motivoi sinua toivomaan (työ)elämästäsi onnellisempaa?

Mika motivoi sinua toivomaan (tyo)elamastasi onnellisempaa - Suvi Wulff Coaching.png

Onnellisuus on valinta. Voit itse vaikuttaa siihen, kuinka onnellinen olet. Tiesitkö, että noin puolet onnellisuudesta on perinnöllistä, n. 10% ympäristön, kuten kasvatuksen vaikutuksen alaista ja jopa 40% sellaista, johon VOIT ITSE VAIKUTTAA. 💫 Tässä sinulle muutama vinkki siihen, miten saat motivoitua itsesi muutosmatkalle kohti onnellisempaa (työ)elämää.

Kaikkein tärkeintä onnellisuuden (kuten minkä tahansa muunkin uuden taidon) opettelussa/tavoittelussa on motivaatio. Elämäntapamuutos rakentuu vahvalle pohjalle, kun teet tarkan kartoituksen siitä, mitkä ovat tärkeimmät muutoksen moottorit juuri sinulle. Mitä paremmin pystyt perustelemaan itsellesi muutoksesta syntyvät hyödyt, sitä pysyvämpi muutos on. Pohdi siis ihan ensimmäiseksi syytä sille, minkä haluat oikeastaan muuttuvan, miksi esimerkiksi onnellisuus tai tasapainoisempi (työ)elämä on sinulle tärkeää.

Taustatueksi annan sinulle tehtävän motivaation kartoittamiseen: kysy itseltäsi 5 x miksi ja kirjoita vastaukset muistiin. Se on tärkeää, jotta voit palata muistiinpanojesi ääreen matkan varrella.

Miksi-kysymykset ja vastaukset voisivat olla vaikka tällaisia:

  1. Haluan muutoksen (työ)elämääni > Miksi haluan muutoksen (työ)elämääni? > Koska olen onneton.

  2. Miksi olen onneton? > koska minulla on töissä paha olla

  3. Miksi minulla on töissä paha olla? > koska stressaan töitäni päivittäin enkä koe suoriutuvani riittävällä tasolla

  4. Miksi stressaan enkä suoriudu riittävällä tasolla? > koska minusta tuntuu, ettei osaamiseni riitä ja siksi alisuoriudun jatkuvasti

  5. Mistä tämä tunne syntyy? > minulla on huono (ammatillinen) itseluottamus ja NYT HALUAN SEN PARANTUVAN.

Tällä tavalla. Sait varmasti ajatuksesta kiinni. Nämä olivat muuten minun aidot vastaukseni kyseiseen tehtävään.

Motivaation kartoittaminen kysymällä itseltään 5 x miksi on uskomattoman voimallinen tehtävä. Sen avulla pystyt säännöllisin väliajoin palauttamaan mieleesi todellisen syyn sille, miksi haluat muutosta ja mikä motivoikaan sinua havittelemaan onnellisempaa (työ)elämää. Tämä toimii erinomaisesti muuten muissakin muutosprojekteissa, kuten vaikkapa ruokavalio- tai liikuntaremontissa.

Kun olet löytänyt tehtävän avulla todellisen muutosta ajavan voiman itsessäsi, jaksat jatkaa silloinkin, kun voimat tuntuvat olevan lopussa ja usko koetuksella.

✌️ Annoin tässä, ihan ensimmäisessä blogikirjoituksessani 6 pikavinkkiä muutoksen aloittamiseen. Yksi niistä oli ”Tunnista mistä tunne johtuu eli nimeä ongelma” ja toinen ”Tee päätös muutoksesta ja pysäytä pahan kierre NYT”. Yllä olevan 5 x miksi-tehtävän avulla sekä ongelman tunnistaminen että päätöksen tekeminen helpottuvat huomattavasti. Sinun ei myöskään tarvitse enää jahkailla mitä tekisit, kun pystyt perustelemaan itsellesi todellisen syyn sille, miksi muutos kannattaa.

👇 Jos sinusta tuntuu hyvältä, voit jakaa alle, mitä onnellisuus ja tasapainoinen (työ)elämää sinulle merkitsevät ja mikä motivoi sinua havittelemaan niitä?