Suvin uracoachaus alkaa: Näin sain muut ymmärtämään

Näin sain muut ymmärtämään - Suvi Wulff Coaching.jpg

Kerroin aiemmin, että olin määritellyt ennen uracoachaukseni alkamista lähtötilanteekseni surkean ammatillisen itsetunnon ja tavoitteekseni itsetunnon kohentamisen ja selkeän urasuunnitelman tekemisen. En ollut kuitenkaan ihan rehellinen, sillä todellisuudessa en osannut kertoa näitä uracoachilleni Annulle kovinkaan selkeä sanaisesti, kun ensimmäisen kerran tapasimme. Ammattitaitoisena coachina Annu ei tästä onneksi hätkähtänyt, vaan antoi minulle erityisen tehtävän ajatusteni ja tunteiden selkeyttämiseksi. Kerron tässä kirjoituksessa, mikä tehtävä oli ja miten sinäkin voit sen avulla selkeyttää omia ajatuksiasi.

Joillekin uracoachauksesta on eniten apua ihan konkreettisten työnhakuun liittyvien asioiden, kuten verkoston rakentamisen tai CV:n viilaamisen kanssa. Toisille uracoachaus puolestaan tarjoaa toisen mahdollisuuden tukemalla ja kasvattamalla työntekijän henkistä kapasiteettia. Puhutaan terapeuttisesta uracoachaamisesta, jollaiselle minulla oli vuosi sitten huutava tarve. Siksi päätimme uracoachini Annun kanssa keskittyä siihen.

Coachaustyylin lisäksi meidän molempien oli tärkeä ymmärtää, miksi olin tullut Annun luo ja mitä oikeastaan halusin uracoachauksella saavuttaa, jotta pystyimme tapaamiskerroillamme työskentelemään samaa yhteistä tavoitetta kohti.

Minun oli aluksi vaikea kuvailla tuntemuksiani Annulle. Ahdistukselle ei tuntunut löytyvän sanoja. Siksi Annu antoi minulle ihan ensimmäiseksi harjoitukseksi kuvatehtävän. Siinä minun piti valita useiden valokuvien joukosta mielestäni

  1. parhaiten sen hetkistä olotilaani kuvaavan valokuvan

  2. valokuvan, joka edustaa sitä olotilaa, jonka haluan coachauksen avulla saavuttaa ja

  3. kuvailemaan tuntemuksiani ja ajatuksiani valokuvien avulla.

En tarkalleen muista, millaisen valokuvan valitsin kuvaamaan silloista olotilaani, mutta muistan kirkkaasti, että tulevaisuuden kuvani oli jotakuinkin tällainen:

tommaso-fornoni-185118-unsplash.jpg

Laituri taisi vain olla vähän pidempi. Se kuvasti mielestäni hyvin matkaa, joka minun oli silloin vielä kuljettava, jotta pystyin vapaana ja onnellisena hyppäämään laiturin päästä uusiin seikkailuihin mahdollisuuksien merelle.

Sain valokuvatehtävästä paljon ajateltavaa. Sain sen avulla ensimmäistä kertaa muodon ja sanat ahdistukselleni: kykenin kertomaan jollekin toiselle konkreettisesti, mikä minua painoi ja miten haluaisin tilanteeni muuttuvan. Olin valtavan helpottunut, kun sain sekavat ajatukseni järjestykseen ja joku muukin ymmärsi, mitä oikein tarkoitin!

Kuvatehtävä onkin ihan loisto harjoitus. Se osoittaa hyvin, miten luonteva ilmaisumuoto kuvat ovat ja miten paljon ne auttavat jäsentämään ja konkretisoimaan omia ajatuksia ja tuntemuksia – jopa sanallistamaan niitä. Ne tarjoavat kosketuspinnan siihen, mistä omien tuntemusten purkamisessa pääsee alkuun.

On täysin luonnollista, että omaa tunnetilaansa voi olla vaikea kuvailla sanoin. Se johtuu aivojemme rakenteesta.

✍ Jos siis nyt koet, että sinun on hankala selittää tuntemuksiasi muille, se on täysin luonnollista. Tässä tapauksessa suosittelen lämpimästi etsimään ajatuksiasi ja tuntemuksiasi vastaavia kuvia esimerkiksi Pinterestistä tai menemään vaikkapa taidemuseoon! Kuvat auttavat sekä sinua itseäsi että muita ymmärtämään tunteitasi.

Lisäksi suosittelen visualisoimaan itsellesi kuvien avulla sen, missä haluat olla vaikkapa 6 kuukauden tai 12 kuukauden kuluttua tästä hetkestä. Näin voit säännöllisesti palauttaa mieleesi, mikä on tavoitteesi.

Huomaat nopeasti, että onnistuessaan kuvatehtävä jättää mieleesi syvän muistijäljen. Siitä kertoo vähintäänkin se, että näen itse edelleen selkeästi silmieni edessä kuvan tulevaisuudesta, jossa onnekseni saan nyt elää.

✌️Listasin ensimmäisessä blogikirjoituksessani 6 pikavinkkiä muutoksen aloittamiseen. Yllä oleva kuvatehtävä auttaa sinua miettimään vastauksia näihin pikavinkkeihin:

  1. ”Myönnä itsellesi että olet onneton / ahdistunut / stressaantunut” ➡️ Pyri löytämään tunnetilaasi mahdollisimman hyvin vastaava valokuva, jonka avulla voit kuvailla itsellesi ja muille, miltä sinusta tuntuu.

  2. ”Aseta konkreettinen tavoite: missä haluat olla esim. 6 kk tai 12 kk päästä tästä hetkestä?” ➡️ Etsi sellainen kuva, joka toimii motivaattorina sinulle itsellesi siitä, mihin olet pyrkimässä. Hyvä vinkki on laittaa kuva vaikkapa tietokoneen taustakuvaksi, jotta näet tavoitteesi päivittäin.

Kerron seuraavassa kirjoituksessa, miten saada tulevaisuuden kuvan lisäksi motivoitua itsensä muutosmatkalle.