Nämä 20 sekuntia positiivista ajattelua muuttavat elämäsi

Nama 20 sekuntia positiivista ajattelua muuttavat elamasi - Suvi Wulff Coaching.png

Yksi tärkeimmistä omaa ajatteluani muokanneista oivalluksista liittyy negatiiviseen vinoumaan. Vuoden takaista ahdistavaa oloani helpotti kovasti, kun tunnistin ikävien ajatusteni ja tunteideni johtuvan pääsääntöisesti siitä. Alkusysäys kohti onnellisempaa elämää syntyi, kun ymmärsin, että muutoksen avaimet ovat omissa käsissäni. Omia ajattelumalleja on mahdollista muokata ja positiivista ajattelua opetella myös itsenäisesti – EIKÄ SE VIE KUIN 20 SEKUNTIA!

Olen käytännön kokemuksen kautta todennut alla olevan 20 sekunnin ajattelumallin kaikkein tehokkaimmaksi tavaksi oppia ajattelemaan positiivisemmin ahdistavissa ja stressaavissa tilanteissa. Suosittelen vahvasti harjoittelemaan positiivista ajattelua vähintään 2 viikon kuureina. Kehittämäni ajattelumalli pohjautuu Mel Robbinsin 5 sekunnin säästöön (The 5 second rule).

Näin 20 sekunnin positiivisemman ajattelun mallini toimii:

🌟 Tee päätös, että haluat ajatella positiivisemmin
🌟 Kiinnitä TIETOISESTI huomiota negatiivisiin ajatuksiisi: joka kerta, kun tunnet ahdistusta tai ärtymys, toimi näin (Mel Robbinsin 5 sekunnin säännön mukaisesti):

  • hengitä syvään ja sulje silmät (jos vain pystyt)

  • laske takaperin nopeasti 5…1

  • palauta parin sekunnin ajaksi kirkkaasti mieleesi paikka, jossa sinulla on turvallinen ja hyvä olla (koti, metsä, kesäpaikka tms. Minun turvapaikkani on yllä olevassa kuvassa New Yorkin Staten Islandilta Manhattanille avautuva maisema)

  • Ankkuroi ajatuksesi turvapaikkaasi noin 10 sekunnin ajaksi, jonka jälkeen

🌟 Kerro itsellesi lempeästi: ”Okei aivot, nyt tuli ylireagoitua. Ärtymys / ahdistus johtuu negatiivisesta vinoumasta, eikä tilanne oikeasti vaadi näin voimakasta tunnereaktiota, joten voin hyvin rauhoittua.”
🌟 Toista tämä JOKA KERTA kun huomaat ahdistuvasi tai ärsyyntyväsi. Ajattelun uudelleenohjelmoinnin täytyy olla systemaattista, jotta tuloksia voi syntyä. Tämä on kuin lihastreeniä.

Tämä ajattelumalli todella toimii! Olen itse onnistunut sen avulla opettamaan aivoni pois negatiivisesta vinoumasta kohti positivisempaa ajattelua, ja trust me, olen tuntenut todella kovaa ahdistusta ja ollut siitä johtuen todella surumielinen. 20 sekunnin positiivisemman ajattelun mallin ansiosta päiväni täyttyvät nykyään aidosta onnesta. Ja aina kun huomaan, että aivoni yrittävät huijata minua negatiiviseen vinoumaan, hyödynnän tätä ajattelumallia. Se on muuttanut elämäni täysin.

Tiedosta kuitenkin, että aivojen kouluttaminen on pitkäjänteistä työtä. Voit olla varma, että siihen menee vähintään muutamia kuukausia. Älä kuitenkaan luovuta, sillä vähitellen alat huomata, kuinka negatiiviset tunteet vähenevät ja ajattelusi avautuu.

Mitä pidemmälle jaksat jatkaa, sitä vahvemman resistenssin kasvatat ahdistusta ja stressiä vastaan niin, ettei oikeastaan kumpikaan enää häiritse jokapäivästä elämääsi.

Olen itse opettanut aivojani ajattelemaan positiivisemmin nyt noin 10 kuukauden ajan ja olen siinä pisteessä, että koen esimerkiksi stressiä enää aniharvoin.

❗️❗️ HUOMAA KUITENKIN, ETTÄ positiivinen ajattelu ja positiivinen psykologia eivät tarkoita sitä, etteikö ihmisen kuuluisi tuntea myös ikäviä tai negatiivisia tunteita. Ne ovat osa elämää ja kuuluvat normaaliin tunneskaalaan. Älä siis hätäänny, vaikka stressi ajoittain nostaisi päätään – niin käy kaikille. Positiivisessa psykologiassa on ennen kaikkea tarkoitus kitkeä pois kaikki TURHA negatiivisuus, joka tekee olostasi onnettoman. ❗️❗️

✍ Kuulen todella mielelläni, miten ajattelun uudelleenohjelmoiminen lähtee sinulla käyntiin. Kirjoita kuulumisesi kommenttikenttään, opetellaan positiivisen ajattelun taitoja yhdessä!